Autor Wątek: Garaż podziemny vs samochód elektryczny  (Przeczytany 890 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

19 Października 2020, 10:19

Monocero

  • Administrator

  • Offline
  • *

  • 30
Garaż podziemny vs samochód elektryczny
« dnia: 19 Października 2020, 10:19 »
Ekologia to słowo i można powiedzieć już styl życia, który wdarł się w naszą przestrzeń osobistą i społeczną na dobre.  Jednym z jej przejawów jest przestawianie gospodarki z zasilania surowcowego na zasilanie elektryczne.

vs
elektrownia węglowa                                                                                                                                 elektrownia atomowa

Na co dzień przypomina nam o tym recykling, ledowe żarówki, segregacja śmieci ale i ostatnio elektryczne hulajnogi, rowery i samochody. W tym miejscu chciałbym się skupić na bezpieczeństwie użytkowania tego typu przedmiotów.
Nie tak dawno, bo w lipcu tego roku w bloku przy ul. Kłobuckiej na Warszawski Ursynowie doszło do wybuchu HULAJNOGI ELEKTRYCZNEJ.



Zniszczenia, jakie powstały po eksplozji, były ogromne. Trudno uwierzyć, że wywołał je akumulator hulajnogi. Jednak, jak ustalili śledczy, w mieszkaniu nie doszło do żadnego innego wybuchu.



To zdarzenie było dopiero początkiem nasuwających się zapytań o nasze bezpieczeństwo.

Kilka dni temu w garażu podziemnym przy ul. Górczewskiej w Warszawie doszło do pożaru w wyniku którego spłonęło 47 samochodów. Straty spowodowane pożarem okazały się tak duże, że mieszkańcy nie mogą wrócić do swoich mieszkań, bo blok wymaga remontu.



Przyczyną pożaru okazał się wybuch akumulatorów samochodu elektrycznego.

1. GASZENIE POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH

Gaszenie auta elektrycznego wymaga odpowiedniej wiedzy. W przypadku dużych baterii litowo-jonowych, takich jak w samochodach elektrycznych, gaszenie wodą jest nieskuteczne z uwagi na energiczność pożaru i z reguły dochodzi do całkowitego wypalenia. Uszkodzenie nawet jednego ogniwa w dużej baterii (jak w tesli) powoduje niekontrolowany wzrost temperatury w sąsiednich ogniwach i w rezultacie szybką propagację ognia.

Baterie li-ion są tak trudne do gaszenia, ponieważ:

1) Zawierają rozpuszczalniki organiczne, których opary są palne.
2) Materiały elektrodowe w nich zawarte podczas rozkładu wydzielają kolejne palne składniki, a ponadto zawierają w sobie tlen, skutkiem czego ogień samoczynnie się podtrzymuje i nie wymaga tlenu z otoczenia.
3) Ogniwa li-ion posiadają bardzo dużą ilość zmagazynowanej energii na jednostkę objętości, przez co dodatkowo eksplozja i pożar bywają bardzo gwałtowne.

(cyt. prof. Mariusz Walkowiak z Centralnego Laboratorium Akumulatorów i Ogniw w Poznaniu.)

2. ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

O ile zasady bezpieczeństwa dotyczące pojazdów spalinowych są znane, samochody z zasilaniem LPG do większości garaży podziemnych maja zakaz wjazdu to jeszcze nie widziałem na terenie żadnej wspólnoty regulaminu, ani zasad regulujących parkowanie pojazdów elektrycznych oraz trzymania w mieszkaniach elektrycznych hulajnóg i rowerów. 

Garaże podziemne nie posiadają przystosowanej infrastruktury pod pojazdy elektryczne, bo nie ma co się dziwić budowniczy tego nie przewidzieli. Może jednak warto się obecnie w swoich wspólnotach pochylić nad tym wyzwaniem, które nas nie ominie? Może warto zaopatrzyć swoje garaże w odpowiednie przepisy i regulacje zwiększające nasze wspólne bezpieczeństwo?

Jeśli komuś z zawodowego punktu widzenia temat jest bliższy, bardzo proszę o podzielenie się wiedzą.
(D.D)  Instagram